VOLKSWAGEN
POLO TDI

Foto & tekst af Lucas Rosenkrantz

Da vi hentede testbilen hos Volkswagen i Sønderborg, var der en fælles udbredt glæde blandt medarbejderne og høje forventninger til den nye Volkswagen Polo der lander i Danmark d. 11 November 2017. Den nye polo har fået et helt nyt design, udvendigt og indvendigt. Den er også blevet længere og bredere end nogensinde før. De nye forlygter har fået et mere aggressivt, moderne design og hele bilen er generelt mere futuristisk at se på. Indeni er interiøret blevet en hel del mere moderne, med skarpe LED skærme, digitale instrumenter og hvis man ønsker det, så går bilens eksteriørfarve igen, indeni. De skarpe linjer på den nye Polo har den tydeligvis arvet fra de andre nye modeller i rækken, som Volkswagen Arteon og den nye Golf, som vi også fik lov at nærstudere. Et spændende nyt tiltag fra Volkswagen som indtil videre er blevet taget rigtig godt imod, fra både forhandlerne, køberne og anmelderne. VW har de seneste år fået kritik for at designet var blevet ensformigt og kedeligt – nu bliver der virkelig strammet op, også hos resten af koncernens mærker; Audi, Skoda og Seat, der alle er ved at få deres helt egne design-identiteter.

Nå, tilbage til testbilen! En 2017 Volkswagen Polo 1.4 TDI. Den testede bil er udstyret til bristepunktet med et lækkert, lille multifunktionsrat, led skærm i center konsollen, 16″ alufælge, aircondition – men nok mest iøjefaldende, LED lyspakke. LED lyspakken adskiller denne Polo fra andre, der er bare ingen tvivl. Kørelyset har et moderne og meget typisk VW look, som man oftest vil se i de større modeller som Passat og Tiguan. Det kan snyde, når man ser den lille bil i bakspejlet!

Den solide 1.4 TDI motor er faktisk perfekt i den lille Polo. Trækkraften er suveræn og kombineret med bilens lette vægt, kan du altså sagtens få en sjov og dynamisk køreoplevelse i Polo’en. Der er ikke meget bundtræk, men når turbo’en får lov til at spinne op, skubber den Polo’en frem med overraskende trækkraft. På lange strækninger er motoren også genial. Du får et fint brændstofsforbrug, vi oplevede i gennemsnit 22-26 km/l, selv med “frisk” kørsel, men desværre kan man også godt fornemme at Polo’en ikke er ligeså lydisoleret som f.eks. storebror Golf, hvor man nok oftere vil finde 1.4 TDI motoren. Det giver noget rumlen oppe fra motorrummet. Ikke nok til at det bliver irriterende i længden – men man altså kan godt høre at den er der. Gearkassen er en fornøjelse at køre med, den tilbyder solide gearskifte. Desværre kun med 5 gear, her i den testede. For ekstra komfort og økonomi på motorvejen, bør man helt klart gå efter den geniale 6-trins gearboks der findes i nogle af Highline modellerne. Det vil også give en smule lavere motorstøj på motorvejen, hvor motoren får lov at arbejde med lidt færre omdrejninger.

Polo’ens elektriske styretøj er dejligt let og det er en fornøjelse at køre bilen rundt i byens smalle gader og parkeringer. Er du til mere dynamisk og sporty kørsel, vil du nok foretrække et tungere styretøj. Undervognen er solid og fast, det får virkelig Polo’en til at føles mere sporty end den burde. Det giver selvfølgelig også anledning til mere vejstøj end i f.eks. Peugeot 208, men du får tilgengæld en følelse af en kvalitetsundervogn.

“De digitale LCD skærme i kabinen er skarpe og elegante.”

Interiøret i denne sidste årgang af Polo mk.5 (6R) er virkelig overraskende. Interiøret ligner i første øjekast en Golf, og det er helt klart en positiv ting! Kabinen i mk. 5 er blevet større end i forgængerne og du kan uden problemer have 4 voksne i bilen, med fornuftig benplads. Ihvertfald i forhold til resten af de andre biler i denne klasse. Samlekvaliteten føles typisk Volkswagen – tysk! Materialerne er i rigtig god kvalitet og kabinens instrumenter ligner noget man kunne finde i de større og dyrere modeller som Passat osv. De digitale LCD skærme i kabinen er skarpe og elegante. Det hvide og røde lys i kabinen er en fornøjelse at køre rundt med – og så er det jo ren porno for os mediegrafikere. 😉

Den sidste Polo her, inden den nye kommer stormende i November, er altså et rigtig fint køb. Motorerne er gennemtestet i mange år og den generelle følelse af kvalitet og køreoplevelsen overrasker positivt. Den nye VW Polo vil helt klart tilbyde en bil der både ser mere moderne ud, men også har en masse nyere teknologi end den nu udgående mk.5 – men den udgår sku med stil!

Min oplevelse

Polo er en god bil til dig der ønsker en mindre bil med en pålidelig motor, høj sikkerhed og et moderne interiør. Den testede bil med 1.4 TDI motoren er potent og du vil sjældent føle at du mangler trækkraft, om det så er på motorvejen, byen eller landeveje. Polo kan udstyres meget en masse moderne teknologi og til prisen, synes jeg den går et par skridt foran dens konkurrenter i klassen, som jeg har kørt i. TDI motoren er en af de “store” motorer, men der er et hav af andre valgmuligheder. Skal du have en benziner, er 1.4 TSI motoren helt klart anbefalet, det er en motor som jeg altid har nydt at køre med. Skal det gå rigtigt stærkt, er Polo GTI også en utroligt sjov og kompetent lille fætter, men prisen er også derefter og de brugte, kan forventes at være kørt hårdt til. Er du klar til at købe nyt, så anbefaler jeg dog at vente til den nye Polo lanceres inden længe, hvor interiøret, designet og gadgets/funktioner er hævet gevaldigt. Der vil denne generation desværre føles gammel i sammenligning. Vi sørger naturligvis for at opfølge dette, med en fotosession og køretur i den nye Polo når den er udkommet.

2018-01-22T14:04:29+00:00