HONDA
NSX GEN. 1

Foto & tekst af Lucas Rosenkrantz

Da Niels kontaktede os angående et photoshoot af hans to japanske biler, Honda NSX og Toyota AE86, kunne vi ikke få hænderne ned. Honda NSX er én af de biler der har opnået meget kærlighed i bilverdenen og nærmest fået en legende status.

Da Honda præsenterede deres nye wonderchild; NSX, i 1989, var deres vision at komme stærkt ind på det internationale sportsvognmarked. De var gået all-in og havde udviklet en sportsvogn der så fantastisk ud og samtidig var baseret på en succesopskrift bestående af et letvægts aluminium chassis, en V6 i midten for perfekt vægtdistribution, tilføjet Honda’s fantastiske VTEC system der gør det endnu sjovere i de høje omdrejninger, baghjulstræk og med den velkendte japanske kvalitet og sans for perfektion, så kunne det ikke gå galt.

Nogle vil dog mene at Honda fejlbedømte markedet lidt og ved at prissætte deres nye NSX  (prisen i 1990 startede på cirka 400.000,- danske kroner før dansk afgift) på højde med de mere etablerede sportsvogne som f.eks. Ferrari 348, Porsche 911 osv. var konkurrencen skarp og Honda havde ikke den helt samme prestige som deres konkurrenter. Kunderne og bilanmelderne tog dog rigtig godt imod NSX’en, men de relativt lave salgstal gør den også til en yderst sjælden og eftertragtet bil idag. Specielt den første generation, som den anmeldte. Honda fortsatte dog med at sælge modellen helt frem til 2005 hvor produktionen endelig stoppede. Fra 1990 til 2005 fik bilen kun diskrete facelift, som nye forlygter, en lidt større motorboring (fra 3.0 med 24 ventiler, til 3.2l med 20 ekstra hestekræfter) og en gearkasse med 6 gear istedet for 5. Essensen af den originale NSX blev der dog aldrig rigtig ændret på. Den tilbød fra starten en nær perfekt køreoplevelse og var utrolig pålidelig i forhold til dens europæiske konkurrenter.

I og med at NSX’en idag er en sjælden bil (prøv at finde én til salg herhjemme) havde jeg kriller i fingrene efter at sætte mig bag rattet. Det er en meget lav bil og når først man har kravlet ned og ind i kabinen, sidder du solidt og behageligt i lædersædet. Interiøret er i typisk japansk kvalitet (god!) og sporty. Sæderne er overraskende behagelige og byder let på lange køreture uden at det føles som om man er blevet ramt af en bus bagefter. Jeg savnede dog lidt mere polstring i siderne, for lidt ekstra fastholdelse. Instrumentbordet er enkelt og det hele føles som høj kvalitet, men det giver desværre ikke den samme ekslusive følelse som man fandt i f.eks. nogle Ferrari fra samme periode. Instrumenterne er dog knivskarpe og yderst funktionelle! Det er et virkelig fedt sted at opholde sig og man er alligevel aldrig i tvivl om at det er en sportsvogn man kører i – specielt ikke når forlygterne skyder op fra motorhjelmen i ægte 90’er stil. Motoren ligger ikke langt bag forsæderne og det giver anledning til en dejlig induktionslyd. Motorrummet og kabinen er dog velisoleret og gav på intet tidspunkt støjgener – tværtimod!

“NÅR FØRST DU RAMMER DET RØDE FELT, ER DET SOM AT HØRE ENGLENE SYNGE”

Motoren lyder frisk og når du rammer 6000 omdrejninger og opefter, sætter det geniale VTEC system ind, som fuldstændig gnidningsfrit aktiverer de andre knaster og dermed giver motoren ekstra kræfter og omdrejninger som du kan lege med. Modsat de mindre VTEC motorer giver det ikke den samme ‘turbo’ følelse, men derimod en blød overgang. Det fungerer perfekt. Motoren føles generelt ret villig og den nyder at få tæsk! 270 hestekræfter er ikke meget i en sportsvogn i dagens standarder, men i kombination med bilens lette vægt og VTEC systemet er det faktisk rigeligt.

Du savner altså ikke flere hestekræfter og når først du rammer det røde felt i omdrejningerne, er det som at høre englene synge. Ikke skrige, som man ville finde i f.eks. en V10 Lamborghini, men en lækker miks af induktion og en kvalitets V6’er. Denne NSX er udstyret med et eftermonteret udstødningssystem (bagpotte) som man umiddelbart skulle tro gav en ekstra høj udstødningslyd, men faktisk er motoren i NSX ikke bestemt larmende. Det er en smagssag, men den er ihvertfald overraskende støjsvag. Det meste af lyden fra motoren kommer fra indsugningen, som giver et lækkert men diskret brøl hver gang du giver den gas – prøv at høre det i videoen! (privat video fra Niels)

Ingen bil er perfekt, NSX’en er heller ikke: Undervognen føles relativt blød og der kan forekomme lidt bodyroll, hvor bilen gynger lidt til siden ved sving. Det er ikke meget, men man forventer en hårdere undervogn i en bil som denne. Interiøret er i høj kvalitet og MEGET funktionelt, men det oser ikke af sportsvogns-prestige. Det var heller ikke Honda’s formål med NSX’en, men med en nypris i det prisleje burde de have givet kabinen lige dét ekstra. Styretøjet er rimelig direkte og præcist men kunne desværre ikke måle sig med dens daværende konkurrenter 911 osv. Styretøjet er langsomt, men føles godt når først man er i de skarpe sving. Gearkassen er en drøm, aldrig har jeg prøvet en manuel gearkasse med så korte med præcise skift. Gearene rykker solidt i, med et tilfredstillende lille ‘klik’. Kort sagt en genial gearkasse!

Motoren lyder frisk og når du rammer 6000 omdrejninger og opefter, sætter det geniale VTEC system ind, som fuldstændig gnidningsfrit aktiverer de andre knaster og dermed giver motoren ekstra kræfter og omdrejninger som du kan lege med. Modsat de mindre VTEC motorer giver det ikke den samme ‘turbo’ følelse, men derimod en blød overgang. Det fungerer perfekt. Motoren føles generelt ret villig og den nyder at få tæsk! 270 hestekræfter er ikke meget i en sportsvogn i dagens standarder, men i kombination med bilens lette vægt og VTEC systemet er det faktisk rigeligt.

Du savner altså ikke flere hestekræfter og når først du rammer det røde felt i omdrejningerne, er det som at høre englene synge. Ikke skrige, som man ville finde i f.eks. en V10 Lamborghini, men en lækker miks af induktion og en kvalitets V6’er. Denne NSX er udstyret med et eftermonteret udstødningssystem (bagpotte) som man umiddelbart skulle tro gav en ekstra høj udstødningslyd, men faktisk er motoren i NSX ikke bestemt larmende. Det er en smagssag, men den er ihvertfald overraskende støjsvag. Det meste af lyden fra motoren kommer fra indsugningen, som giver et lækkert men diskret brøl hver gang du giver den gas – prøv at høre det i videoen! (privat video fra Niels)

Ingen bil er perfekt, NSX’en er heller ikke: Undervognen føles relativt blød og der kan forekomme lidt bodyroll, hvor bilen gynger lidt til siden ved sving. Det er ikke meget, men man forventer en hårdere undervogn i en bil som denne. Interiøret er i høj kvalitet og MEGET funktionelt, men det oser ikke af sportsvogns-prestige. Det var heller ikke Honda’s formål med NSX’en, men med en nypris i det prisleje burde de have givet kabinen lige dét ekstra. Styretøjet er rimelig direkte og præcist men kunne desværre ikke måle sig med dens daværende konkurrenter 911 osv. Styretøjet er langsomt, men føles godt når først man er i de skarpe sving. Gearkassen er en drøm, aldrig har jeg prøvet en manuel gearkasse med så korte med præcise skift. Gearene rykker solidt i, med et tilfredstillende lille ‘klik’. Kort sagt en genial gearkasse!

En fantastisk dag i bilernes tegn.

jeg er utrolig glad (og privilegeret) for at have tilbragt en dag bag rattet i en så legendarisk sportsvogn. Den har levet op til (næsten) alle mine forventninger. Den første generation af NSX stiger kun i pris og er en solid investering – det er kun en skam at der ikke er flere der får muligheden for at opleve en af 90’ernes bedste sportsvogne. Tak til Niels Harkes for muligheden og for en fantastisk dag i bilernes tegn. Også et kæmpe shoutout til Highend Detailing, som stod for at gøre bilen klar til photoshootet. Fantastisk arbejde og bilen kunne ikke have stået flottere til anledningen. Besøg dem på www.highenddetailing.dk

2018-01-22T16:17:36+00:00